Den genomsnittliga handläggningstiden i besvärsnämnden är i juni 2025 cirka sex till nio månader. I enskilda besvärsärenden kan handläggningstiden avsevärt avvika från den genomsnittliga handläggningstiden.
Ärenden som gäller yrkesinriktad rehabilitering handläggs i brådskande ordning. Handläggningstiden i dessa ärenden är i genomsnitt cirka fyra månader.
Per 9.6.2025 är 3 200 ärenden anhängigjorda i besvärsnämnden.
Det finns ingen kundbetjäningspunkt på vår verksamhetsställe. Det är möjligt få kundbetjäning genom att kontakta registraturen via e-post kirjaamo@telk.fi, e-postkrypteringstjänst https://sr.edelkey.net/encrypt eller genom att ringa till numret 029 4117 200 (telefonservice vardagar kl. 9-12).
Tilläggsutredningar i ärenden som är anhängiga kan man lämna in till entrétjänsten på vår besöksadress Magistratsporten 1 (Helsingfors) under entrétjänstens öppettider vardagar kl. 8.00–16.00.
Leverantören av besvärsnämndens e-postkrypteringstjänst har ändrats
Leverantören av besvärsnämndens e-postkrypteringstjänst har bytts ut 16.6.2025. Du kommer till den e-postkrypteringstjänsten på adressen https//securemail.telk.fi. Mer information om elektronisk ärendehantering till besvärsnämnden finns på vår webbplats www.telk.fi - För ändringssökande - Elektronisk kommunikation.
Exceptionella öppettider:
Besvärsnämndens kontor är stängt den 20.6.2025